Tuesday, 30 September 2014

Projek Baruku

Kali ni saya diminta oleh seorang rakan untuk membuat kabinet Dapur rumah barunya. Dan warna pilihan bagi kabinet dapur beliau adala warna hitam glaze yang dipasang hingga ke siling. Saya pun tak tahu mengapa sejak akhir-akhir ni ramai kalanggan pelanggan saya memilih warna hitam dan warna yang terang-terang. Mungkin trend sekarang lebih berani menampilkan warna-warna yang cerah dan terang lebih menarik dan ceria. Ianya juga tahan sepanjang masa. Kabinet yang saya buat sekarang jarang yang menggunakan plywood nyatuh. Kalau ada pun terdiri daripada kalangan pelanggan yang berumur 45 tahun ke atas. Walau bagaimanapun ianya juga bergantung kepada minat pelanggan. Terima kasih.







Monday, 29 September 2014

Kabinet Warna Hitam Sungguh Menawan

Hari ini saya nak tunjukkaan satu kabinet dapur yang saya buat untuk pelanggan. Rekaan kabinet ni saya buat simple saja sesuai dengan minat pelanggan. Sebuah rumah banglo yang dipunyai oleh seorang pensyarah. Kabinet ni saya buat dari papan multiboard padu setebal 15mm dan dikemaskan dengan fomika hitam glaze. Edgingnya pula menggunakan edging almunium. Bagi pandangan saya ianya nampak menyerlah dengan warna hitam dan dindingnya dicat dengan warna cerah. Sungguh menawan sekali. Tahniah Pn. Rohaya.






Saturday, 27 September 2014

Jejaring sekatan

Salam ,
Beberapa hari lalu saya tolong rekakan satu jejaring sekatan antara dapur dan ruang makan. Walaupun ianya agak ringkas tapi rakan saya tu rasa ianya menepati cita rasanya. Bahan yang saya gunakan adalah plywood 15mm dan ditampal dengan kemasan formika berwarna chocklat gelap. Kos untuk membuatnya lebih kurang Rm 380. Dan ianya boleh dijual pada harga Rm850. 

Saturday, 6 September 2014

Idea untuk menghias Rumah

Salam Rakan-rakan semua.
Ramai yang bertanya saya bagaimana nak dapatkan idea menghias rumah. Bagi saya memang sukar saya nak jawab sebab masing-masing punya cita rasa dan rumah yang berbeza. Cuma saya selalu lihat dan cipta idea dari benda yang dah ada dan saya ubahsuai sedikit dengan minat dan impian yang kita inginkan. Alah..... tengoklah kat mana-mana majalah dan ubahsuai  sikit dengan kesesuaian rumah kita. Selain daripada tu tengok-tengok sikit bajet yang kita ada. Kalau tak boleh buat sekali buatlah secara beransur-ansur ikut kemampuan. Nak keluarkan duit selepuk tu ooooh... tidak..... Cubalah buat mana saya kita boleh. Kalau tak boleh intai-intailah kat kedai. manalah tau cukup bajet kita. Kalau bajet tak cukup buatlah secara berperingkat satu sudut, satu sudut dulu. Dua tiga bulan kan siap. Yang penting ianya memenuhi matlamat kita 
Hari tu saya tinjau-tinjau kat intenet, dapatlah video yang saya rasa dapat menjawab soalan member-menber. Try tengoklah kot-kot ada yang boleh diterapkan dalam rumah kita. Ok layan.... bro

video

Kursus Asas Pembinaan Perabut.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Saya berdoa semoga semua rakan-rakan dilindungi oleh Allah S.w.t. Terima kasih kepada semua rakan-rakan kerana menyokong dan memberi semangat kepada saya untuk mengendalikan blog ini. Bukanlah tujuan saya untuk mengaut keuntungan dari blog ini  tetapi blog ini saya ujudkan adalah untuk memberi pengetahuan kepada rakan-rakan tentang ilmu-ilmu pertukangan. Mudah-mudahan sedikit ilmu yang saya beri nanti akan rakan-rakan gunakan untuk membuat perabut di rumah sendiri atau mungkin juga boleh digunakan untuk mendapat duit sampingan. Tidak ada daya saya untuk memberi semua orang wang tetapi apa yang saya mampu beri ialah sedikit ilmu yang saya ada. 
Saya amat bersyukur kepada rakan-rakan kerana ramai daripada rakan-rakan telah menghantar email kepada saya untuk mengikuti kursus asas yang saya akan adakan nati. Terima kasih banyak-banyak. Bila kursus itu akan dijalankan , semua rakan-akan akan saya beritahu. Mungkin saya tak boleh buat sekali, kerana terlalu ramai. Mungkin saya akan adalah secara dalam beberapa group. Dalam satu-satu kursus saya hanya akan mengajar 15 - 20 peserta sahaja kerana saya mahukan semua orang akan dapat apa yang saya ajar.
Sekarang saya sedang menyiapkan tempat, peralatan, nota dan keperluan untuk kursus itu nanti. Jadi saya tak mahu nanti peserta tidak dapat ilmu yang saya beri. Biarlah apa yang saya ajar nanti akan memberi manafaat kepada rakan-rakan. Dan kursus yang saya adakan ini adalah kursus kali yang pertama dan jika berlaku kekurangan biarlah kekurangan yang minima. Dalam kursus itu nanti saya akan ajar tiori dari segi peralatan dan bahan, cara membuat kabinet dan memasang, memasang pintu sehingga projek itu siap. Walau kabinet itu kecil tapi sekurang-kurangnya peserta boleh bawa balik.Saya mohon maaf atas kelewatan ini. 
Insaallah saya akan beritahu 2 - 3 minggu sebelum dijalankan supaya rakan-rakan dapat merancang cuti dan masa. Terima kasih banyak-banyak.