Tuesday 15 January 2013

Glu Dalam Pembuatan Perabot

Hari ni saya nak kenalkan dua jenis gam yang biasa digunakan dalam pembuatan perabot. Gam-gam ini memang amat popular digunakan dalam pembuata perabot.

1. Glu Polyvinly Acetate ( PVA )
    Glu ini banyak digunakan untuk menglu kayu. Berwarna putih susu dan dicairkan dengan air. Glu ini  siap sedia untuk digunakan. Melekat dalam tempok 24 jam. Jika terlalu pekat , campurkan sedikit air.
Kelebihan glu ini:-
  1.   Mudah digunakan 
  2.   Melekat dengan kuat
  3.   Boleh disapu dengan berus atau roller cat.
  4.   Mudah diperolehi. 


Contoh Gam PVA

2.  Glu Sentuh ( Contact Glue )
     Glue sentuh adalah sejenis glu yang digunakan untuk melekatkan dua bahan dalam kerja pembuatan perabot. Ianya amat popular digunakan untuk melekatkan plywood, polythene , fomika, kulit , pvc, kain dan lain-lain lagi. 


Glue Sentuh

Semoga entri kali ini dapat memberi pengetahuan kepada anda. Terima kasih

18 comments:

  1. Assalamualaikum cikgujo

    Saya berminat utk blajar membuat perabot.. buat masa ni saya bercadang nak bbuat kitchen kabinet yang simple di rumah dan jugak rak tv... saya ade mencari maklumat berkenaan MDF board utk membuat perabot utk rak tv.. soalan saya di mana saya boleh dapatkan MDF board?? saya byk bertanya di kedai2 hardware tp xde yang jual.. dan utk pemotongan dalam saiz yang saya kehendaki, apekah peralatan memotong paling sesuai?? maknanya bila potong, yang penting potong dgn lurus...perlatan ape yg sesuai utk potong dgn lurus n berapa hrge peratan tersebut??

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih akmad85. MDF boleh didapati dikedai2 hardware atau kedai yang menjual plywood. Ia mempunyai berbagai ketebalan. Contohnya 9mm,12mm,18mm dan 25mm. Tapi untuk ketebalan 18mm sudah memadai.
      Dan alat yang sesuai untuk pemotongan yang lurus adalah dengan mesin circular saw. Alat ini tak begitu mahal sekitar RM400++. Nanti dalam entri yang akan datang saya tunjukkan cara nak memotong MDF dengan circular saw. Lihat senarai peralatan dalam dalam entri saya yang lalu.tq

      Delete
  2. Salam cikgu.
    Terima kasih atas perkongsian di blog yang bermanafaat ini. Harap cikgu terus berkongsi dan memberi tunjuk ajar kepada pembaca yang tercari-cari maklumat tentang info pembuatan perabot.

    ReplyDelete
  3. oh ok terima kasih cikgujo..

    ReplyDelete
  4. Hi Sir,
    Im staying around gombak ,taman melawati area. i'm looking for shop selling MDF..do you know any? im working on my D.I.Y speaker box for my tube amp.

    thanks

    ReplyDelete
  5. hai johnny,tq for your question. You can buying your MDF at plywood supplier shop near your place.I think we hane many shop around gombak.

    ReplyDelete
  6. salam, saya sedang cari papan MDF, saya tinggal di kawasan negeri sembilan, nk tya cikgujo.. kawasan y paling dekat untuk saya dapat kan papan MDF tu kawasan mana ye?

    ReplyDelete
  7. Salam tuan, saya nak buat bekas dari habuk kayu.. gam apa yg selalu digunakan untuk keraskan habuk kayu tu ye?

    ReplyDelete
  8. Salam En. Arif. Untuk nak buat bekas habuk kayu tu gunakan gam PVA glue. Berwarna putih susu. Gaulkan dengan habuk kayu bentuk dan biarkan selama sehari. Insaalah ia akan keras dan kuat. t.kasih

    ReplyDelete
  9. Asallamualaikum cikgu,di hardware mane yg menjual Glu Polyvinly Acetate ( PVA )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Gam ini boleh didapati di kedai-kedai yang menjual barang-barang logam seperti alat-alat pertukangan, seperti tukul ,skrew, ensel ,kunci dan lain-lain lagi. Kalau kita gunakan nama yang sebenar cina taka tau. Beritau dia gam putih untuk mengegam kayu. Insaallah dia tahu. Di sepang ni saya kurang pasti.



      Delete
  10. Salam Encik..
    Berkenaan dengan gam kayu PVA, saya dah cari sekitar area tempat saya tapi ada yang menjual sama brand gam tersebut. Andai kata saya nak boleh advice di mana harus saya mendapatkannya. Untuk pngetahuan Encik saya ada di daerah sepang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Maaf saya terlepas pandang coment anda. Gam PVA tu tak semestinya jenama yu. Ia banyak jenis. Pergi ke kedai hardware cakapa dengan dia gam kayu atau gam susu. mungkin dia faham.tq

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum.. dimanakah boleh saya beli circular saw?

    ReplyDelete
  13. Tuan boleh beli di kedai menjual mesin. Saya ada menjual mesin tu tapi mungkin tuan berada jauh. Harganya Rm 450- 550. Pos pun boleh.tq

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum, Tuan
    Rak buku saya tertanggal di bahagian belakang.. Saya ingin bertanya sekiranya boleh ditampal semula menggunakan gam lain? Contoh gam gajah ?

    ReplyDelete