Sunday 20 January 2013

Cara Memotong Plywood atau MDF

Salam untuk rakan2 semua. Dalam entri yang lepas ramai yang bertanya bagaimana nak memotong plywood dengan  lurus dan mudah. Jawapan yang boleh saya berikan ialah mengunakan peralatan mesin mudah alih  ( portable machine ).  Alat yang digunakan ialah circular saw ( Gergaji piring ). Alat ini ringan dan boleh dibawa kemana-mana. 
Untuk memudahkan kita memotong plywood yang lebar kepada saiz yang dikehendaki, kita bolehlah menggunakan kayu penahan supaya potongan kita tetap lurus dan cantik. Memang mudah untuk kita menggunakan mesin ini dan ia menjimatkan masa dan tenaga.
Buat masa ini saya belum berkesempatan untuk menghasilkan youtube untuk memberi penerangan kepada rakan-rakan tetapi Insaallah jika ada kelepangan saya akan menghasilkan youtube saperti itu. Namun demikian untuk memudahkan rakan2 memahaminya, disini saya sertakan youtube yang saya ambil dari internet. Semoga ianya dapat membantu saudara semua. Terima kasih.



9 comments:

  1. Akati is award-winning Plywood supplier in Malaysia. Fine most conventional Fire Rated, Phenolic Film Face Plywood Phenolic Film Face Plywood we stand at first because the quality we provide is the best and what the demand is occur we fit in it,

    ReplyDelete
  2. salam sy nak tnya mana nak cari kedai2 jual plywood dan formica di kl ye?

    ReplyDelete
  3. Salam

    Saya nak tanya bagaiman nak cantekkan kayu selepas digergaji.Antara portable sanderdan ketam tangan, apa bezanya..?
    Boleh tak cikgu terangkan apa kegunaan setiap peralatan dalam kerja kayu yang cikgu pos tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketam tangan digunakan untuk melicinkan permukaan kayu yang baru diketam dengan ketam mesin. Portable sander untuk melicinkan kayu sebelum dibuat finishing

      Delete
  4. salam macamna nak cantikkan kayu selepas gergaji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud tuan ni digergaji kerat ke gergaji belah. Kalau permukaan rata licinkan dengan ketam tangan atau di sander.

      Delete