Monday 3 March 2014

Mesyuarat Panel Kurikulum Standard Kolej Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Hari ini sehingga 6hb. Mac 2014 saya telah dijemput untuk menghadiri mesyuarat Kurikulum Standard Kolej Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia. saya telah ditugaskan untuk merangka KSKV Kursus Timber Processing And Finishing. Tujuan saya menulis disini adalah untuk memberi sedikit pengetahuan dan kefahaman kepada rakan-rakan mengenai matlamat dan hala tuju Kolej Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia.
Tranfomasi Pendidikan Vokasional telah dilancarkan oleh Timbalan Perdana Malaysia beberapa tahun yang lalu. Tujuannya adalah untuk melahirkan tenaga kerja dalam bidang tertentu dan dapat memenuhi kehendak negara dan industri yang berkaitan dengan mendapat pendapatan yang tinggi. Selepas tamat pengajian selama 4 tahun pelajar akan di anugerahkan Diploma Kolej Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia.

Kursus-kursus baru seperti komputer, penerbangan, perfileman, perkapalan, pengurusan pentas, Insuran, perbankan, pelancongan , Timber processing & Finishing dan sebagainya telah diadakan di kolej-kolej Vokasional. Untuk makluman lanjut rakan-rakan boleh menghubungi Kolej Vokasional yang berdekatan. Kemasukan pelajar adalah pelajar yang telah menduduki peperiksaan PMR. Ok terima kasih.

.

No comments:

Post a Comment