Saturday 4 February 2012

Membuat meja kopi Semudah ABC

Hai... kali ni saya nak tunjukkan cara membuat meja kopi. Ini bagi menambah dan meransang  minat anda untuk membina perabut sendiri.Video ni saya ambil dari video youtube untuk memberi sedikit pengetahuan kepada anda betapa mudahnya membuat perabut. Ikutilah video di bawah.


Part 1


Part 2


Selamat mencuba. tq



8 comments:

  1. Salam cikgu
    Bagaimana caranya hendak membentuk plywood menjadi seperti s....dan dimn blh saya cari pembekal pu leather atau pvc dan cost

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk membentuk plywood menjadi S , kita kena bentuk acuan yang berbentuk spt. S dulu , lepas tu gunakan plywood 4mm digam selapis demi selapis sehingga tebal yang dikehendaki. Lepas tu diapit.Tingalkan semalaman. Jangan gunakan plywood tebal sebab tak boleh dibentuk.
      Pembekal leather sya tak pasti kat mane.Kedai buat kusyen kereta ada kot.Tapi saya pernah dengar kalau di JB di Taman Tun Aminah.Tq

      Delete
    2. Ya di taman tun aminah ada penbekal leather.kalau dari jb,sebelum flyover tun aminah masuk sebelah kiri,belakang sekolah cina.kat belakang tu ada kedai buat kusyen kereta menggunakan lether.

      Delete
    3. tq atas info nak dapatkan pembekal leather.

      Delete
  2. Salam CIkgu jo,

    Minta bantuan skit. Saya baru belajar nak buat sarang lebah dari kayu.. mudah je , plan ada dalam internet. cuma bila cari kayu tak jumpa kedai yang jual kayu tebal dalam 2 cm.. yang ada plywood nipis je.. Kat mana agaknya boleh cari kayu yang sesuai ye.. harap dapat bantuan.. saya dia area johor juga, di skudai.. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Tq en. fauzan.Untuk mendapatkan kayu yang mempunyai ketebalan 2mm memang tidak ada.Ketebalan yang kurang daripada 12mm adalah terdiri daripada plywood.Tapi yang masaalahnya untuk membuat kotak sarang lebah tak sesuai kerana terdedah dengan panas dan hujan.Kayu 2mm ni untuk bahagian yang mane ye?

    ReplyDelete
  4. slm... cikgu Jo boleh bagi alamat web video penerangan cara buat perabot tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf , sya tak ingat ape alamat youtube buat perabut tu.tq

      Delete