Wednesday 6 February 2013

Ukuran kabinet Dapur

Hari ini saya nak tunjukkan kepada pengunjung2 bagaimanakah kita nak mereka ( design ) kabinet dapur di rumah kita. Banyak perkara yang perlu diambil kira untuk menjadikan ianya cantik, menarik  dan sesuai dengan lokasi dalam rumah kita. Ukuran-ukuran yang perlu  ialah tinggi, lebar dan kedalaman. Pastikan ukurannya sesuai dan ketinggiannya mestilah boleh dicapai dengan tangan. Biasanya ukuran standard yang digunakan adalah bergantung kepada keluasan dapur. Disini saya berikan garis panduan ukuran yang mungkin boleh digunakan dalam rekaan kita. Terima kasih.



50 comments:

  1. Salam cikgu,

    Mana boleh saya dapatkan gas silinder utk kegunaan pintu kabinet?

    ReplyDelete
  2. wkumsalam. Door gas silinder boleh didapati di kedai hardware yang menjual peralatan perabot,perkakasan logam dan alat peralatan pertukangan.

    ReplyDelete
  3. as salam,
    kat mane biasenye boleh beli formica dan veneer?? boleh tunjuk cara pasang pada plywood? tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Formika dan Veneer boleh didapati dikedai pembekal peralatan perabut. Formika berukuran 4' x 8' dan boleh digulong manakala veneer mempunyai berbagai saiz. Cara memasang formika mudah saje. Potong mengikut ukuran dengan pisau yang tajam. Kemudian sapu formika dan plywood yang nak dipasang formika dengan gam sentuh atau Contact glue. Biarkan kering selama 10 minit. Setelah kedua-duanya kering barulah ditampal. Kalau tak tahu apa dia glue sentuh ialah glue yang dibuat untuk gam kasut. Banyak jenama tapi yang mudah cari jenis Dunlop. Boleh didapati di kedai hardware. tq

      Delete
  4. as salam, saya berminat untuk mengikuti kelas pertukangan kayu ni .. cikgu ada buat kelas ke?

    ReplyDelete
  5. Salam Nayah. Setakat ni saya tak ada buat kursus perabot.Sekarang ni hanya mengajar pelajar-pelajar saya di Kolej Vokasional saja. Ramai juga yang bertanya soalan ni. Tak ada tempat, tengah fikir-fikirkan. Saya hanya buat tempahan untuk interior designer. Bengkel dirumah saya tak sesuai ,hanya untuk membuat tempahan perabot sahaja. Walau bagaimanapun terima kasih atas pertanyaan anda.

    ReplyDelete
  6. As salam cikgu, terima kasih sbb reply sebelum ni.. sy skrg ni baru nak bermula buat perabut sendiri..peralatan hampir keseluruan dah ada, cuma yang agak musykil sy ade membeli pywood bersaiz 12 mm tanpa bertanya jenis plywood berkenaan.. sb kt hardware tu jenis tu jer yang ade..persoalannya sesuaikah digunakan plywood tersebut untuk membuat kabinet dapur atas atau plywood tertentu shj yg sesuai...sekian..

    ReplyDelete
  7. as salam cikgu..saya ade buat kabinet dapur...skrg baru nak buat pintu..dulu plan nak tempah kdai aluminium..tp tibe2 rase nak buat sendiri pulak..boleh x cikgu terangkan cara nak beli dan pasang aluminium kat tepi pintu kabinet tu... tq..

    ReplyDelete
  8. salam en. reza. Pintu aluminium ni agak sukar membuatnya. Kita kena tahu tekniknya. Saya pun tak pakar dalam bidang ini. Saya sendiri selalunya tempah di kedai dan pasang.terima kasih.

    ReplyDelete
  9. En. Reza. Plywood 12mm tak begitu sesuai untuk membuat kabinet kerana ianya tipis. Yang elok boleh beli multi board yang tebalnya 15mm dan salah satu mukanya di tampal pvc putih. Letakkan warna putih tu dibahagian dalam. Dibahagian luar boleh tampal dengan plywood polisyter. Itu lebih baik.

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikum Cikgu,

    Bagaimana kita hendak mengetahui quality kabinet yg kita tempah itu adalah buatan yg bagus dan berkualiti dan kita tidak ditipu dari segi bahan² atau kayu yang digunakan.

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum Cikgu,

    Bagaimana hendak mengetahui kualiti kabinet dapur yang ditempah itu berkualiti ke tidak dan saya tidak ditipu dari segi pengunaan bahan² kayu.

    ReplyDelete
  12. Maaf enie kerana lambat reply. Saya agak sibuk dengan tugas dan banyak menyiapkan tempahan kitchen cabinet pelanggan. Walau bagaimanapun saya akan jawab soalan enie dalam saya kali ini.tq

    ReplyDelete
  13. di mana saya boleh membeli mdf bord? susah untuk saya dapatkan di kedai hardware. apa kah jenis kayu lain yang boleh sauya gunakan dan mudah untuk didapati

    ReplyDelete
  14. Salam. MDF biasa dijual di kedai menjual perkakasan perabot. Di kedai hardware jarang ada dijual. Tapi kalau nak gunakan bahan lain pun boleh. iaitu gunakan plywood 15mm yang ringan. Setengah-setengah kedai memanggilnya multi board.

    ReplyDelete
  15. Mcm mana nk pasang balik pintu kabinet yg tertanggal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tertanggal mudah aje. Kalau enselnya rosak gantikan dengan yang baru dan sekrewkan balik pada jenangnya. Tapi kalau pintu tu dibuat daripada habuk kayu press memang kena gantilah sebab ianya kurang kualiti.

      Delete
  16. Hi Cikgu,
    Saya nk tahu ape jenis adhesive yg blh lekatkan veneer stone pada dinding plywood?
    Terima kasih,
    jimmi, skudai

    ReplyDelete
  17. Terima kasih. Ia boleh dilekatkan dengan Glue sentuh ( contact blue ) iaitu gam yang boleh melekatkan formika.

    ReplyDelete
  18. Assalam cikgu apakah jenis gam atau cara lain yangboleh melekatkan aluminium dengan aluminium bagi tempoh yang lama dan tahan lasak. t.q.

    ReplyDelete
  19. Waalaikumsalam. Gam sentuh ( contact glue ) boleh juga melekatkan aluminium.tq

    ReplyDelete
  20. Cikgu sy mengunakan blockboard 18mm untuk dinding. Adakah mrncukupi dengan sekeping shj atau perlu dua lapis. Untuk pintu saya menggunakan cip board 16mm + arclic 3mm. Adakah sesuai penggunaan kayu2 saya sebutkan itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok semuanya sesuai. Hanya untuk satu lapis sahaja. tq

      Delete
  21. salam cikgu berapa harga formica per sheet.. berapa size ukurannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Harganya diantara RM70 - RM150 bergantung pada grade. Saiznya 4' x 8'.

      Delete
  22. Cikgu saya sedang menyiapkan kabinet dapur boleh saya dapatkan one to one coaching dari cikgu? Jika perlu bayaran berapa cikgu . saya cadangkan penggunaaan whatapps bagi kami utk tujuan coaching mereka yang jauh

    ReplyDelete
  23. saya berminat kursus kayu.email modal5637@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Kursus akan saya adakan pada 17 okt 2015. Saya akan maklumkan melalui email dan blog saya. Terima kasih

      Delete
  24. Salam. Kursus sya akan adakan pada 17hb.okt.2015. Saya akan maklumkan melalui email dan blog saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum
    cikgu... saya berminat nak ikuti kursus pada 17 okt 2015
    ni email saya
    mz.baraqah@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. Terima kasih tuan saya dah daftarkan.

      Delete
    2. As-salam....cikgu, sy nk ikuti kursus pd 17 Okt 2015
      ni email sy red.dhuan@gmail.com
      thanks cikgu

      Delete
    3. sy nak ikut kursus cikgu

      Delete
    4. As-salam....cikgu, sy nk ikuti kursus pd 17 Okt 2015
      ni email sy red.dhuan@gmail.com
      thanks cikgu

      Delete
    5. Saya dah daftarkan nama tuan. Ada dapat msg dari saya. T.kasih

      Delete
  26. Salam cikgu.. sesuai ke plywood 15mm sekeping sy gunakan utk pintu kabinet? Adakah plywood lama kelamaan akan meleding ? Tq

    ReplyDelete
  27. kalau saya nak buat pintu pakai plywood 18mm..saiz 20cm x 30cm berat tak? boleh ke cup hinges tu tampung keberatan pintu...tq

    ReplyDelete
  28. salam cikgu...contoh la..kabinet dapur...bahagian dlaman dapur perlu ke tak pakai veneer/formica...kalo x prlu biar je bhgan plywood tu...ok k x...

    ReplyDelete
  29. Waalaikumsalam. Kalau bahagian dalam kabinet nak dibiarkan tanpa formika pun boleh sebab ia tak nampak dari luar.

    ReplyDelete
  30. Smkm cikgu...saya nk tanya sikit..cara yg mana satu plg sesuai untuk pasang fomeka,maksud saya tampal fomeka dulu baru potong papan @potong papan dulu baru tampal fomeka???lagi satu,papan lapis perlu digosok dulu x sblm tampal fomeka???

    ReplyDelete
  31. Smkm cikgu...saya nk tanya sikit..cara yg mana satu plg sesuai untuk pasang fomeka,maksud saya tampal fomeka dulu baru potong papan @potong papan dulu baru tampal fomeka???lagi satu,papan lapis perlu digosok dulu x sblm tampal fomeka???

    ReplyDelete
  32. Smkm cikgu...saya nk tanya sikit..cara yg mana satu plg sesuai untuk pasang fomeka,maksud saya tampal fomeka dulu baru potong papan @potong papan dulu baru tampal fomeka???lagi satu,papan lapis perlu digosok dulu x sblm tampal fomeka???

    ReplyDelete
  33. waalaikumsalam. Bagi bodynya kita pasang formica dulu. bagi pintu tampal formica dulu baru trim.tq

    ReplyDelete
  34. papan tak perlu digosok cuma bersihkan dari abuk.

    ReplyDelete
  35. Asalamualaikum cikgu bole bg source untuk beli formica atau produk alternatif kpada formica.. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Tuan tinggal dimana? Kalau di Batu Pahat boleh Dapat di Cheang Yeap Bukit Pasir Atau di Lian Heng Bukit Pasir. Tapi tempat lain saya tak pasti.

      Delete
  36. salam cikgu, bagaimana kita nak buat ukuran untuk potong pintu kabinet? maksud saya ukuran lebar dan tinggi supaya pintu

    ReplyDelete
  37. Sesiapa yg ingin kan kabinet glassn aluminium..bole hubungi sy 0178920787 saidan area kota kinabaluh sabah

    ReplyDelete
  38. Cikgu or sesiapa blhinform mana nak beli blockboard/multiboard? Nak ganti rak almari saya...

    ReplyDelete