Wednesday 18 September 2013

Tip Untuk Menyusun Ruang Tamu

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Minggu ini saya nak kongsi sedikit tip untuk kita menyusun atur ruang tamu. Ramai yang bertanya tentang soalan ini. Tapi dengan sedikit pengalaman tu, rasanya bolehlah bagi sikit-sikit kot. Saya yakin ramai yang dah berpengalaman buat benda ni . 
Menyusun atur ruang tamu ni nak kata mudah tak jugak dan nak kata susah pun tak jugak. Kata orang tu suam-suam kuku aje. Tapi seelok-eloknya tentulah ade sedikit panduan.
Ada beberapa langkah yang perlu kita buat untuk merancang susunatur ni. Buatlah sedikit kertas kerja kot supaya ia nampak menarik. 
1.  Ukur Ruang Tamu.
Mula-mula ukurlah keluasan ruang tamu kita. Yang penting ukur panjang dan lebar ruang tu. 

2.  Buat Pelan susunan.
Pindahkan ukuran yang kita buat tadi dalam kertas geraf dalam bentuk lukisan pelan. Gunakan kaedah nisbah supaya ukuran itu boleh dimasukkan dalam kertas geraf tu.     
Contoh : 300mm:  20mm , bermakna ukuran 300mm akan dikecilkan kepada ukuran 20mm dalam lukisan kita. Masukkan kedudukan tingkap, pintu, bukaan dan lain-lain lagi. Kemudia masukkan perabot-perabot yang kita nak susun. Kemudian kalau kita tak berpuashati buat susunan yang lain dan bandingkan. Buatlah berulang-ulang kali sehingga kita berpuashati.

3.  Mula menyusun
Susun perabot  mengikut pelan yang kita buat. Ketepikan perabot yang tidak perlu dan susun perabot satu persatu. Tentukan tempat laluan supaya tidak sempit dan ianya haruslah tida kurang daripada 450mm lebarnya. Jangan lupa tempat membaca, rehat dan tempat menonton.
Tambahkan perhiasan seperti bunga, pasu, langsir,lampu dan lain-lain lagi . Setelah selesai tentunya kita akan berpuashati dengan hasil kerja kita buat.

Selamat mencuba.
Kemas dan selesa

No comments:

Post a Comment